در حال حاضر بیش از 2000 فایل در سایت گنجینه دانش موجود است که 95% آنها بصورت رایگان دانلود می شوند

موضوعات اصلی

تدریس آنلاین

مشاوره کنکور

مهمترین راهکارهای جلوگیری از انحرافات جنسی

eye

مهمترین راهکارهای جلوگیری از انحرافات جنسی کنترل نگاه (خودداری از نگاه های حرام) و اقدام به ازدواج است، لذا در این مقاله به این دو موضوع مهم می پردازیم.


چه نگاه هایی حرام و گناه محسوب می شود؟
خداوند در قرآن کریم در باره ی نگاه به نامحرم فرموده است:


قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ (سوره نور آیه 30)

به مؤمنان بگو: چشم های خود را از نگاه به نامحرم فرو گیرند...


وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ (سوره نور آیه 31)

و به زنان با ایمان بگو: چشم های خود را از نگاه به نامحرم فرو گیرند...


tirامام صادق (علیه السلام) نیز در این باره می فرماید: نگاه به نامحرم، تیری از تیرهای مسموم شیطان است و چه بسا یک نگاهی که حسرتی طولانی بر جای گذارد. (بحار، ج 101، ص 40)


نگاه حرام در شرع مقدس عبارت است از: نگاه مرد به بدن زن نامحرم (به جز صورت و دست ها تا مچ)؛ خواه با قصد لذت و شهوت باشد یا بدون آن. و نیز نگاه به صورت و دست ها اگر با قصد شهوت یا ترس افتادن به حرام باشد. همچنین نگاه زن به مرد نامحرم (به جز صورت، گردن و دست ها و مقداری از پا) ؛ خواه با قصد باشد یا بدون آن و نیز به مواضع یاد شده، اگر با قصد شهوت یا ترس افتادن به حرام باشد.


برای روشنتر شدن موضوع، اقسام نگاه های ممنوع و حرام را ذکر می کنیم:
نگاه های حرام عبارتند از:1. نگاه به چهره آرایش کرده زن.2 . نگاه به زیور آلات زن. 3. نگاه به عکس بی حجاب زن آشنا. 4. نگاه با ریبه (ترس افتادن به حرام) 5. نگاه به بدن مرد نامحرم (به جز صورت و دست ها) 6. نگاه به تمام بدن زن نامحرم (به جز صورت و دست ها تا مچ). 7. نگاه هوس آلود (هرچند به صورت و دست ها و یا به بدن هم جنس) (احکام نگاه و پوشش ص 27)


توجه به دو استفتای زیر در روشن تر شدن مطلب اهمیت دارد :


س1: شخصی قصد ازدواج دارد، آیا می تواند بدون قصد لذت به چهره و موی خانم ها (مثلاً در خیابان) نگاه کند، تا یکی را بپسندد و بعد از او خواستگاری کند؟

ج: همه مراجع: این نوع نگاه ها جایز نیست.


تبصره: نگاه به بدن زن، به منظور ازدواج با او شرایطی دارد و پرسش یاد شده، خارج از این موارد است. (احکام نگاه و پوشش ص 34)


س2: آیا نگاه به برجستگی های بدن زن نامحرم (مانند سینه و پشت)، از روی لباس و مانتو جایز است؟
ج: همه مراجع: اگر با قصد لذت باشد و یا بترسد که به گناه بیفتد، نگاه به این مواضع جایز نیست. (احکام نگاه و پوشش ص 30)


با تأمل در استفتاءات فوق در می یابیم، زمانی که با قصد ازدواج و حتی بدون قصد لذت نگاه کردن به چهره و موی خانم ها (مثلاً در خیابان) و نیز نگاه به برجستگی های بدن زن نامحرم (مانند سینه و پشت)، از روی لباس و مانتو جایز نیست. نگاه هوس آلود و با قصد لذت جنسی به مواضع ممنوع و حتی جایز نامحرم، به طریق اولی حرام خواهد بود.

 

اما شرایط نگاه به قصد ازدواج در سوال زیر آمده است:

س3: در چه صورت مى‏ توانم به چهره، گردن و موهاى دخترى كه قصد ازدواج با او را دارم، نگاه كنم؟
همه مراجع (به جز آیت الله صافى): نگاه به دختر مورد نظر با شرايط ذيل جايز است:
1. به قصد لذت و ريبه نباشد [هر چند بداند با نگاه لذت قهرى پيدا مى‏ شود].
2. براى آگاهى از وضع جسمانى دختر باشد (پس اگر از حال او آگاه است، نگاه او جايز نيست).
3. مانعى از ازدواج در ميان نباشد (براى مثال دختر شوهر نداشته باشد).
4. احتمال بدهد دختر او را رد نمى ‏كند.

آيةاللَّه صافى: با رعايت شرايط ياد شده، بنابر احتياط واجب تنها به صورت و دست‏ها تا مچ اكتفا كند.(احکام نگاه و پوشش ص 33)


در مقابل گناه دست به دعا بردارید
جوانى عَزَب وبدون زن است، زیبا هم هست، آن هم در نهایت زیبائى به جاى اینكه اوبخواهد اوبه سراغ زنها برود،زنها به سراغ اومى آیند، روزى نیست كه صدها نامه وصدها پیغام برای او نیاید، از همه بالاتر برجسته ترین زنان مصر صد درصد عاشق اوشده اند، شرایط كام جوئى برایش فراهم است، تمام امكانات آماده، درها همه بسته، خطر جان برایش درست كرده است، زن به اومى گوید : یا كام مى دهى، یا به كشتنت خواهم داد وخون تورا خواهم ریخت با این شرط یوسف چه مى كند؟ دست به دعا برمى دارد وعرض  مى كند:


قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ وَإِلا تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُنْ مِنَ الْجَاهِلِينَ  (سوره یوسف - آیه 33)
«[يوسف] گفت پروردگارا زندان براى من دوست‏داشتنى ‏تر است از آنچه مرا به آن مى ‏خوانند و اگر نيرنگ آنان را از من بازنگردانى به سوى آنان خواهم گراييد و از [جمله] نادانان خواهم شد»


یارى به جهان جز او ندارم / جز دیدنش آرزو ندارم

هر سو نگرم بُوَد پدیدار / جز دیده بروى او ندارم

جز با تو مدام از سر صدق / با كس سر گفتگو ندارم


fogharaیک آیه درباره ازدواج

وَأَنْكِحُوا الأيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (سوره نور، آیه 32)

 بى‌ همسران خود، و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد. اگر تنگدستند، خداوند آنان را از فضل خويش بى‌نياز خواهد كرد، و خدا گشايشگر داناست.


چهل حدیث در مورد ازدواج
1) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : وقتی كسی كه به خواستگاری می آید و اخلاق و دین اش مایه رضایت است به او زن دهید كه اگر چنین نكنید ، فتنه و فساد زمین را پر خواهد كرد (نهج الفصاحه ، ح247)


12 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : بهترین ازدواجها ها آن است كه آسان تر انجام گیرد (نهج الفصاحه ، ح248)


3 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : در اسلام هیچ بنایی ساخته نشد ، كه نزد خدای عز وجل محبوبتر و ارجمند تر از ازدواج باشد .(بحار الانوار . ج103 0ص222)


4 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : ازدواج سنت من است پس هر كه از سنت من روی بر گرداند از من نیست .(بحار الانوار . ج103 ،ص220)


5 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) :هر كه دوست دارد كه پاك و پاكیزه خدا را دیدار كند ، با همراه داشتن همسری به دیدارش رود. (بحار الانوار . ج103 0ص220)


6 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : هر جوانی كه در دوره جوانی خود ازدواج كند ، شیطانش فریاد بر آورد كه : وای بر او ، دین خود را از گزند من حفظ كرد .(كنز العمال . ح44441)


7 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : هر كه ازدواج كند نصف عبادت به او داده شده است . (بحار الانوار . ج103 0ص220)


8 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : دو ركعت نمازی كه ازدواج كرده می خواند ، برتر از هفتاد ركعت نمازی است كه فرد عَزَب می خواند . (بحار الانوار . ج103 0ص219)


9 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : زن بگیرید ؛ زیرا كه ازدواج كردن روزی شما را بیشتر می كند . (بحار الانوار . ج103 0ص217)


10 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : مردان عَزَب خود را زن دهید ؛ زیرا با این كار خداوند اخلاق آنان را نیكو می گرداند و روزیهایشان را زیاد می كند و بر جوانمردی های آنان می افزاید . (بحار الانوار . ج103 0ص222)


11 ) امام صادق (علیه السلام) : هر كه از ترس تهیدستی ازدواج نكند ، به خدای متعال گمان بد برده است . خدای متعال می فرماید : « اگر تهیدست باشند خداوند از فضل خود توانگرشان می سازد » . (نور الثقلین . ج3 . ص597)


12 ) پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) : هیچ عمل مباحی در نزد خدا محبوب تر از ازدواج نیست؛ چون مؤمن از آمیزش با حلال خود غسل کند، شیطان بگرید و فریاد برآورد: ای وای! این مرد اطاعت پروردگار خویش کرد و گناهش آمرزیده شد. (م، ابواب المقدمات، ج1)


13 ) امام صادق (علیه السلام) : هر كه مجردی را زن دهد ، از جمله كسانی است كه خداوند در روز قیامت به او نظر می افكند . (اصول كافی . ج5 . ص331)


14 ) امام علی (علیه السلام) : بهترین وساطتها این است كه میان دو نفر در امر ازدواج وساطت شود . تا سر وسامان بگیرند . (بحار الانوار . ج103 0ص222)


15 ) امام رضا علیه السلام فرمود: هنگامى که مردى از شما خواستگارى کرد که از دین و اخلاق او راضى بودید به ازدواج با او رضایت دهید. و مبادا فقر او تو را از این رضایت ‏باز دارد و… (میزان الحکمة، ج ۴، ص ۲۸۰)


16 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : نباید حُسن صورت زن را بر حُسن دین داری او برگزید .(كنز العمال . ح44590)


17 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : با زن به خاطر چهر چیز ازدواج می شود : مال و ثروتش ، زیبایی اش ، دینداری اش و اصل و نسب خانواده اش ؛ و تو با زنان متدین ازدواج كن (كنز العمال . ح44602)


18 ) امام حسن (علیه السلام) : به مردی كه با ایشان در باره ازدواج دختر خود مشورت كرد ، فرمود : او را به مردی با تقوا شوهر ده ؛ زیرا اگر دختر تو را دوست داشته باشد گرامیش می دارد و اگر دوستش نداشته باشد به وی ستم نمی كند . (مكارم الاخلاق . ج1 . ص446)


19 ) امام صادق (علیه السلام) : شومی و ناخجستگی زن ، زیاد بودن مهریه او و نافرمانی از شوهرش می باشد .(معانی الاخبار . ص152)


20 ) امام صادق علیه السلام:هر چه محبت مرد بر زن بیشتر گردد،بر فضیلت ایمانش افزوده مى‏شود.(من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۵۱)


21 ) امام كاظم (علیه السلام) :جهاد زن خوب شوهر داری كردن است . (اصول كافی . ج5 . ص507)


22 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : هر گاه مرد به زن خود آبی بنوشاند ، پاداش برد .(كنز العمال . ح44435)


23 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : به زن خود خدمت نكند ، مگر صدیق یا شهید یا مردی كه خداوند خیر دنیا و آخرت او را بخواهد (بحار الانوار . ج104 0ص132)


24 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : هر زنی كه شوهرش را هفت روز خدمت كند ، خداوند هفت در دوزخ را به روی او ببندد و هشت در بهشت را به رویش بگشاید ، تا از هر در كه بخواهد وارد شود و هیچ زنی نیست كه جرعه ای آب به شوهرش بنوشاند مگر آنكه این عمل او برایش بهتر از یك سال عبادت باشد كه روزهایش را روزه و شب هایش را به عبادت سپری كند .(إرشاد القلوب . ص175)


25 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : بدانید كه خداوند عز و جل و رسولش بیزارند از كسی كه به زنش ستم می كند تا آنكه زن طلاق خلع بگیرد . (ثواب العمال . ص 339 ) (طلاق خلع آن است که زن به واسطهٔ کراهتی که از شوهر دارد، در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد، طلاق بگیرد، اعم از اینکه مال مزبور عین مهریه یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهریه باشد)


26 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله): هر که زن گیرد به این منظور که از محرمات برکنار ماند ؛ بر خدا لازم است که او را یاری کند. (نهج الفصاحه ، ح 1396)


27 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله): هر كه به اعتماد خدا و به امید ثواب ازدواج كند بر خدا لازم است كه او را یاری كند . (نهج الفصاحه ، ح278)


28 ) امام رضا (علیه السلام) : با كسی كه اخلاقش بد است وصلت نكنید . (وسائل الشیعه . ج5 . ص10)


29 ) امام باقر (علیه السلام) : با كسی كه از اخلاق و دینش رضایت دارید ازدواج كنید ، خودداری شما از وصلت با او باعث فتنه و فساد بزرگ در جامعه می شود .(اصول كافی . ج5 . ص347)


30 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : از خوشبختی و سعادت مرد این است كه زن با فضیلت و شایسته ای نصیبش گردد .(اصول كافی . ج5 . ص327)


31 ) امام صادق (علیه السلام) : مردی خدمت پدرم رسید، حضرت از او پرسید: زن داری؟ گفت نه. فرمود: من دوست ندارم همۀ دنیا را داشته باشم و شبی مجرد به سر برم. آنگاه پدرم هفت دینار به او داد و فرمود: این پول را صرف ازدواج کن. (وسائل الشیعه، باب2،خ4)


32 ) امام باقر (علیه السلام) : چرا مومن زن نگیرد ، كه شاید خدا به او فرزندی دهد كه زمین را به «لااله الاالله»سنگین سازد .(مكارم الاخلاق . ص573)


33 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : هر كه قدرت بر ازدواج داشته باشد و ازدواج نكند از من نیست .(مكارم الاخلاق 374)


34 ) امام رضا (علیه السلام) : اگر در باره ازدواج دستوری از خدا و پیغمبر صلّ الله علیه و آله هم صادر نشده بود، همان فواید (اجتماعی) که خدا در آن نهاد کافی بود که خردمندان و مصلحت اندیشان را بدان ترغیب کند. (مكارم الاخلاق ص449)


35 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : جوان ها! هر کدام قدرت دارید، زن بگیرید تا چشمتان کمتر به دنبال زن ها بدود و دامنتان پاک تر بماند. (مستدرک، ابواب المقدمات،ب1،خ21)


36 ) امام صادق (علیه السلام) : افراد با ایمانی كه ازدواج می كنند با این عمل نصف دین خود را از خطر مصون می دارند .(اصول كافی . ج5 . ص329)


37 ) پیغمبر (ص) فرمود: ازدواج کنید که من در قیامت به فزونی شما بر سایر امت ها افتخار می کنم. (نهج الفصاحه ، ح 1179)


38 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : آن كس كه دختر خود را به ازدواج مرد فاسقی در آورد با این عمل از او قطع رحم نموده است .(محجت البیضاء . ج3 .ص94)


39 ) امام باقر (علیه السلام) : مصیبتی از این سخت تر نیست که جوان مسلمانی دختر برادر مسلمانش را خواستگاری کند و پدر جواب دهد: معذرت می خواهم، تو از جنبه مالی در رتبه ی من نیستی. (مستدرک،باب117،خ11)


40 ) پیامبر اكرم (صل الله علیه و آله) : ای جوان زود ازدواج كن و از زنا بپر هیز زیرا كه زنا ریشه های ایمان را از دلت می برد .(مكارم الاخلاق . ص96)


منابع اصلی :

1- کتاب احکام نگاه و پوشش سید مجتبی حسینی : لینک خرید

2-  کتاب ازدواج در اسلام آیت الله مشکینی

فايل ها:
Name تاريخ اندازه فايل Hits    
دانلود word مقاله «کنترل نگاه و ازدواج» 1394-03-28 2.13 MB 372
دانلود pdf مقاله «کنترل نگاه و ازدواج» 1394-03-28 370.47 KB 353

منبع : گنجینه دانش

در چه صورت مى‏توانم به چهره، گردن و موهاى دخترى كه قصد ازدواج‏ با او را دارم، نگاه‏ كنم؟

همه مراجع (به جز صافى): نگاه به دختر مورد نظر با شرايط ذيل جايز است:

1. به قصد لذت و ريبه نباشد [هر چند بداند با نگاه لذت قهرى پيدا مى‏شود].

2. براى آگاهى از وضع جسمانى دختر باشد (پس اگر از حال او آگاه است، نگاه او جايز نيست).

3. مانعى از ازدواج در ميان نباشد (براى مثال دختر شوهر نداشته باشد).

4. احتمال بدهد دختر او را رد نمى‏كند.[1] آيةاللَّه صافى: با رعايت شرايط ياد شده، بنابر احتياط واجب تنها به صورت و دست‏ها تا مچ اكتفا كند.



[1] ( 2). سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، النكاح، م 28؛ امام، فاضل، نورى، مكارم، تعليقات على العروة، النكاح، م 26؛ بهجت، توضيح المسائل، م 1944؛ خامنه‏اى، استفتاء، س 525؛ دفتر: تبريزى.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مدیر سایت گنجینه دانش

افشین اصغری

مهندس افشین اصغری هستم 33 ساله و دارای 9 سال سابقه تدریس فیزیک , ریاضی , عربی و انگلیسی و مشاوره تحصیلی

پذیرش دانش آموز در تهران و کرج برای تدریس

تلفن تماس : 09125637231

جستجو در سایت گنجینه دانش




در اين سایت

اپلیکیشن موبایل + کانال تلگرام