در حال حاضر بیش از 2000 فایل در سایت گنجینه دانش موجود است که 95% آنها بصورت رایگان دانلود می شوند

موضوعات اصلی

تدریس آنلاین

مشاوره کنکور

خمس در قرآن و احادیث + مختصری از احکام خمس

khoms

در ادامه مطلب موضوعات زیر را میخوانید :

خمس در قرآن - تفسیر حجت الاسلام قرائتی از آیه خمس - آثار و برکات خمس - بخشی از سخنرانی حجت الاسلام قرائتی درباره خمس - خمس در روايات - وسوسه های شیطانی درباره خمس - تفاوت خمس و زکات با ماليات - سوال : آیا در صدر اسلام خمس و مالیات بوده ؟ - مختصری از احکام خمس


خمس در قرآن

وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ آمَنتُمْ بِاللّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (سوره انفال آیه 41)

« و بدانيد هر چيزى را كه [از راه جهاد يا كسب و کار يا هر طريق مشروعى‏] به عنوان غنيمت و سود به دست آورديد يك پنجم آن براى خدا و پیامبر و خويشان پيامبر، و يتيمان و مسكينان و در راه ماندگان (از خاندان پیامبر) است ، اگر به خدا و آنچه بر بنده‏اش روز جدا كننده حق از باطل ، روز رويارويى دو گروه [مؤمن وكافر در جنگ بدر] نازل كرديم، ايمان آورده‏ايد و خدا بر هركارى تواناست»


نگاهى دقيق تر به آيه خمس (تفسیر حجت الاسلام قرائتی از آیه خمس)

1- واژه‏ ى «غنيمت» و «غرامت»، هر يك شش بار در قرآن آمده است. همان گونه كه غرامت شامل هر گونه ضرر مالى مى‏شود، نه فقط ضرر جنگى، غنيمت هم نه تنها درآمد جنگى، بلكه هر گونه منفعتى را دربرمى‏گيرد. در لغت نامه مفردات راغب آمده است: به هر چيزى كه انسان بدست مى‏آورد، غنيمت گفته شده است.

امام صادق علیه السلام در ذیل آیه خمس فرمودند : سوگند به خدا که مراد آیه خمس درآمدهای روزمره مردم است. (تهذیب ، ج1 ، ص390)

2- بسيار روشن است كه خداوند نيازی به خمس ندارد ، بنا بر اين سهم خدا ، براى حاكميّت قانون خدا و ولايت رسول ، تبليغات و رساندن نداى اسلام به گوش جهانيان ، نجات مستضعفان و جلوگيرى از مفسدان است. بر پايه‏ ى روايات ، سهم خدا در اختيار رسول و سهم رسول و پس از او، در اختيار امام معصوم است. و اين سه سهم در زمان غيبت امام، در اختيار نوّاب خاص و يا نوّاب عام او يعنى مجتهد جامع الشرائط و مرجع تقليد قرار داده مى‏شود. از مصارف ديگر خمس در روايات، یتیمان و مساكين و در راه ماندگان از سادات بنى هاشم است، چون گرفتن زكات بر فقراى سادات حرام است، پس بايد از طريق خمس، نيازهاى آنان تأمين شود.

3- در کمتر آيه اى مربوط به احكام، اين همه تأکيد پى در پى آمده است. کلمات «واعلموا ، انّما ، من شى ، فانّ ، للّه خُمُسه (بجاى خمسه للّه) و ان کنتم آمنتم» نشان تأکيد است.

4- براى تهييج مردم مى فرمايد: اگر ايمان داريد، خمس بدهيد. بنابراين پرداخت خمس از لوازم ايمان شناخته شده است.

5- جمله «فانّ للّه خُمُسه» (که به اصطلاح جمله اسميّه است) بيانگر اين است که اين حكم دائمى است، نه موقّت و موسمى. به علاوه چيزى که نشانه ايمان است نمى تواند موقّت باشد.

6- کلمه «واعلموا» در اول آيه به معناى آن است که بايد خمس دادن باورتان بيايد و مسئله را جدى بگيريد. راستى عجيب است که شرکت در جبهه، کنار پيامبر بودن، اهل نماز و روزه بودن، عقايد سالم داشتن، از مهاجرين، انصار و سابقين بودن، مجروح شدن و بالاخره بر سپاه کفر پيروز شدن به تنهايى کافى نيست، زيرا با آن همه کمالات باز هم قرآن مى فرمايد: اى رزمندگان پيروز! اگر ايمان داريد خمس غنائم را بپردازيد. اگر به بعضى از دستورات مثل جهاد و نماز عمل کرديد، ولى به دستور خمس عمل نكرديد، ايمان واقعى نداريد.

آثار و برکات خمس

1- ضمانت بهشت

شخصى نزد امام باقر عليه السلام آمد و خمس مال خود را پرداخت، امام فرمود: بر من و پدرم لازم است که بهشت را براى شما ضمانت کنيم. (وسائل، ج ٩، ص ٥٢٨)

2- کفّاره گناهان و ذخيره قيامت

امام رضا عليه السلام فرمود : خارج کردن خمس مال، وسيله آمرزش گناهان و ذخيره قيامت و روز نياز شماست. ( وسائل، ج ٩،ص ٥٣٨)

3- شمول دعای امام

امام رضا علیه السلام فرمود: خمس ، کمک ما بر حفظ مکتب است ، سپس فرمود: تا میتوانید خودتان را از دعای ما محروم نکنید.   (وسائل، ج9 ، ص538)

4- کليد رزق و برکت در مال

امام رضا عليه السلام فرمود: پرداخت خمس کليد رزق شماست. (وسائل، ج٩، ص ٥٣٨)

5- نسل پاك

در روايات مى خوانيم : «لتطيب ولادتهم» ( وسائل، ج ٩، ص ٥٤٧) پرداخت خمس، مال را پاك و مال پاك مقدمه نسل پاك است.

6- پاکى مال

امام صادق عليه السلام فرمود: من از گرفتن درهم شما هدفى جز پاك کردن شما ندارم، زيرا وضع مالى من امروز خوب است. «ما اريد بذلك الا ان تطهروا» ( وسائل، ج ٩، ص ٤٨٤.)

7- فقر زدائى از خاندان رسالت

امام کاظم عليه السلام فرمود: خداوند نيمى از خمس را براى فقر زدائى از بستگان پيامبر که از زکات و صدقات محرومند قرار داد. «و جعل للفقراء قرابة الرسول نصف الخمس فاغناهم به عن صدقات الناس...» ( وسائل، ج ٩، ص ٥١٤)

8- نظم و حساب در سرمايه

کسى که حساب سال دارد و خمس مى دهد، در واقع شخصى حسابگر، منظم و دقيق است و ميزان درآمد و مصرفش مشخّص است. امام باقر عليه السلام فرمود: «الكمال کلّ الكمال: التّفقه فى الدّين والصبر على النائبة و تقدير المَعيشة» ( تحف العقول، ص ٣٠١) بالاترين کمال در سه چيز است : شناخت عميق دين ، صبر در برابر ناملايمات و نظم و برنامه در زندگی

9- داستانی از یک عنایت ويژه

زنى به نام شطيطه يك درهم پول و يك کلاف نخ را از نيشابور براى امام کاظم عليه السلام به عنوان خمس فرستاد و از کمى مال خود عذرخواهى کرد و گفت: «انّ اللّه لا يستحيى من الحق» امام درهم و کلاف را پذيرفت و فرمود: سلام مرا به اين خانم برسانيد و اين چهل درهم و اين پارچه اى که جزو کفن خودم هست به او بدهيد، او چند روزى بيشتر زنده نيست ولى همين که از دنيا رفت من براى نماز بر جنازه او به نيشابور خواهم آمد. ( بحار، ج٤٨، ص ٧٤)

 

بخشی از سخنرانی حجت الاسلام قرائتی درباره خمس

سه تا حدیث در یك دقیقه. امام جواد فرمود به شیعیان من بگویید، من امام جواد هستم، ضامن هستم (اگر) خمس بدهید مالتان كم نشود. امام جواد ضامن شده (اگر) خمس بدهید مالتان كم نشود. (ما خیال می کنیم به ظاهر کم می شود ولی در باطن زیاد می شود. مثل درخت انگوری که کشاورز می آید شاخه هایش را قیچی می کند، هر کس نگاه کند فکر می کند درخت کوتاه شده در حالی که میوه این درخت با این کار بیش تر می شود)

  بیست ثانیه دوم امام كاظم فرمود من امام كاظم هستم اگر پول حقی را (مثل خمس و زكات و امثال اینها) ندهید، خدا جوری زندگیتان را تاب می دهد كه دو برابرش را در راه باطل خرج كنید. یعنی پنج میلیون خمس می شود نمی دهی، خدا یك مشكل ده میلیونی پیش پایت می گذارد. این هم بیست ثانیه دوم

بیست ثانیه سوم، امام رضا فرمود، همین كه می رویم پابوسش، امام رضا فرمود، كسی (که) خمس ندهد ما اهل بیت در حق او دعا نمی كنیم ، بخاطر دو فلس پول خودتان را از دعا محروم نكنید. (برنامه درسهایی از قرآن سال ٨٥ . ج1، ص٥


خمس در روايات

امام کاظم عليه السلام فرمود: خمس مالتان را بدهيد تا رزق شما حلال شود، سپس فرمود: اين کلام سختى است که جز افراد با ايمانِ امتحان شده، تحمّل آن را ندارند. ( وسائل، ج ٩، ص ٤٨٤)
امام زمان عليه السلام فرمود: «لعنة اللّه والملائكة والناس اجمعين على مَن استحلّ من مالنا درهماً» لعنت خدا و فرشتگان و مردم بر کسى که يك درهم مال ما را حلال بشمارد ( وسائل، ج ٩، ص ٥٤١) و در روايت ديگر فرمود: ما دشمن اين گونه افراد هستيم. ( وسائل، ج ٩، ص ٥٤٠)
در بعضى احاديث مى خوانيم: «من استحل منها شيئاً فامسكه فانما ياکل النيران» کسى که بخشى از خمس را حلال پندارد و آن را نپردازد ، گويا آتش مى خورد . ( وسائل، ج ٩، ص ٥٥٠)
امام باقر علیه السلام فرمود : از سخت ترين شرائطى که مردم در قيامت دارند وضعيّت تارکان خمس است. ( وسائل، ج ٩، ص ٥٤٥)


  • وسوسه های شیطانی درباره خمس

1-گاهى انسان بر اثر وسوسه شيطان مى گويد: من کارهاى خير زيادى کرده ام به فقراء کمك مى کنم ، به بستگان سر مى زنم اموالى را وقف يا وصيّت مى کنم، بنابراين خمس دادن لازم نيست. در حالى که اگر انسان هزار مستحب انجام دهد جبران يك واجب نمى شود. ما بنده خدا هستيم و بايد هرچه را او گفت و هر گونه که او خواست عمل کنيم، نه آنچه را سليقه خودمان تشخيص مى دهد ، و بدتر آنكه سليقه خودمان را به جاى حكم خدا حساب کنيم.

2- بعضى مى گويند : ما خمس را خودمان به فقرا مى دهيم و نيازى نيست که به فقيه جامع الشرايط بپردازيم، اين افراد نمى دانند که خمس عبادت است و در عبادت تعبّد و مراعات دستور ضرورى است. قرآن با صراحت، گيرنده خمس را «ذى القربى» يعنى امام معصوم دانسته و امام معصوم فقيه عادل را جانشين خود قرار داده که بايد مجارى امور به دست او باشد و در حوادث واقعه به او مراجعه کرد و او حرف آخر را بزند.

همچنین ناگفته پيداست که اهداف الهى و نبوى براى زمان خاصى نيست و چون اهداف ابدى است نياز به بودجه ابدى دارد. در اين زمان که دست ما به پيامبر و امام نمى رسد سهم آنان را بايد به کسانى بدهيم که نزديكترين افراد به پيامبر و امام باشند، علم و فكر، اعتقاد، زهد، شجاعت، بصيرت و تقواى آنان شبيه پيامبر و امام باشد، از علوم آنان بهره وافر داشته و اگر معصوم نيستند از حد اعلاى عدالت برخوردار باشند.

در روايات براى فقهاى متّقى تعبيراتى به چشم مى خورد از جمله: دژهاى اسلام، اُمناى اسلام، وارثان انبيا، اُمناى پيامبران، کفيلان ايتام اهل بيت عليهم السلام و کسانى که مجارى امور و احكام را در دست دارند و امين بر حلال و حرام هستند (کتاب خمس آية اللّه نورى همدانى، ص ٧٤٠ به نقل از عوائد نراقى، وسائل و مستدرك الوسائل،ابواب صفات قاضى) اين تعبيرات ما را راهنمائى مى کند که در اين زمان حق خدا و رسول و امام را به اين افراد که جانشينان پيامبرند بدهيم و آنان در راه تقويت عقائد و توسعه فرهنگ دينى و تبليغ و ارشاد و عزّت اسلام و مسلمين و مصالح آنان صرف نمايند.

3-گاهى مى گويند : بسيارى از مردم خمس نمى دهند ، ما نيز مثل همه. پاسخ آن است که در قيامت هر کس بايد پاسخگوى رفتار خود باشد و حساب افراد، جداگانه بررسى مى شود. بنابراين ملاك عمل بايد عقل و دستور خداوند باشد نه جامعه. جمله معروف: «خواهى نشوى رسوا همرنگ جماعت شو» بسيار نابجاست. اگر يك کشتى در حال غرق شدن بود و اکثر مسافرانش بخاطر ندانستن شنا غرق شدند، آيا صحيح است که چند نفرى که شنا مى دانند خودشان را غرق کنند و بگويند: خواهى نشوى رسوا همرنگ جماعت شو!! حضرت على عليه السلام مى فرمود : از رفتن در راه حق بخاطر کمى افراد نترسيد.(نهج البلاغه،حكمت ٢٠١) مگر حضرت ابراهيم يك موحّد در برابر انبوه مشرکان نبود. مگر پيامبر اسلام صل االله عليه وآله در آغاز بعثت تنها نبود. به هرحال غفلت اکثريّت از خمس و زکات، دليل سرباز زدن ديگران نمى شود.


تفاوت خمس و زکات با ماليات

گاهى مى گويند: ما که به دولت اسلامى ماليات مى دهيم، ديگر خمس و زکات براى چه؟ در پاسخ به اين سؤال، به تفاوتهايى که ميان خمس و زکات با ماليات است اشاره مى کنيم:

تفاوت اول ماليات، هزينه اى است که شما مى پردازيد تا دولت، رفاه شما را بيرون منزل تأمين کند. مثلاً بيرون منزل شما بوستانى احداث کند همان گونه که خود نيز در منزل باغچه احداث مى کنيد. هر کسى حياط منزل خود را موزائيك يا سنگ مى کند، به دولت نيز ماليات مى دهد تا بيرون منزلش را اسفالت کند و ... بنابراين ماليات، خرج خود شما مى شود و نظير پولى است که شما در منزل براى زندگى شخصى هزينه مى کنيد. با اين تفاوت که آنچه در منزل خرج مى کنيد مستقيم است و آنچه در بيرون خرج مى شود به واسطه مالياتى است که به دولت مى دهيد.

تفاوت دوم پرداخت خمس و زکات، به عنوان يك عبادت است و در آن قصد قربت لازم است که اگر نباشد عمل قبول نمى شود. بر خلاف ماليات که قصد قربت نمى خواهد و نوعاً با اکراه پرداخت مى گردد.

تفاوت سوم خمس، زير نظر عالمترين، محبوبترين، با تقواترين فردى که با تحقيق انتخاب شده، يعنى فقيه عادل مصرف مى شود، بر خلاف ماليات که چنين شرطى در آن نيست. به علاوه اتصال طبقه محروم با عالم ربانى زمينه پندپذيرى و اطاعت از خدا و رسول است.

تفاوت چهارم خمس را از مازاد مخارج سالانه مى گيرند ، ولى ماليات از اصل درآمد مردم گرفته مى شود.


سوال : آیا در صدر اسلام خمس و مالیات بوده ؟

در جواب باید گفت که حضرت علی علیه السلام در حکومت خود هم خمس و هم مالیات دریافت می کردند . که سند روایات آن به این ترتیب است : (وسائل الشیعة،ج 9، کتاب خمس، باب ششم، ح 1) (سنن بیهقی، ج 4، ص 156) (وسایل الشیعه، ج 15، ص 151)

ذکر این نکته نیز ضروری است که پرداخت مالیات و هر نوع انفاقی (مثل صدقه ، هدیه ، قریانی و ساختن مسجد و مدرسه) طبق نظر مراجع تقلید جزو خمس محسوب نمی شود.


مختصری از احکام خمس

در برخی موارد مسلمانان باید یک پنجم مال خود را برای مصارف مشخصی بپردازند.آن موارد عبارتند از : 1- آنچه از خرج سال زیاد بیاید (منفعت کسب) 2- معدن 3- گنج 4- غنائم جنگی 5- جواهری که با فرو رفتن در دریا بدست آید 6- مال حلال مخلوط به حرام 7- زمینی که کافر ذمی از مسلمانی بخرد . (آنچه بیشتر مورد ابتلا می باشد مورد اول (منفعت کسب) است که برخی احکام آن بیان میشود)

            تعاریف

1- سال خمسی : در محاسبۀ خمس ابتدای سال اولین درآمد و پایان آن گذشتن یک سال شمسی (یا قمری) است.برای مثال روزی که یک کارمند اولین حقوق خود را دریافت میکند اول سال خمسی اوست. (در مسائل مربوط به خمس هر جا سخن از سال به میان می آید منظور سال خمسی است،مثلاً وقتی گفته میشود سر سال خمسش را پرداخت کند یعنی سر سال خمسی)

نکته : کسی که سالیانی از بلوغ او گذشته و در این مدت درآمدهایی داشته ولی خمس نپرداخته ، باید با مراجعه به مرجع تقلید خود یا نمایندۀ وی خمس مالش را محاسبه کند و روز حسابرسی و پرداخت خمس ، اول سال خمسی او خواهد بود.

          2- مؤونه : به مخارجی گفته میشود که در زندگی هزینه میگردد و به آنها خمس تعلق نمیگیرد و شامل موارد زیر است:

           خوراک ، پوشاک ، خانه مسکونی ، وسائل زندگی (فرش،یخچال،رایانه...) ، وسایل نقلیه (که برای کسب درآمد از آنها استفاده نمی شود) ، وسائل تحصیل ، مخارج ازدواج ، مخارج سفرهای زیارتی و سیاحتی ، حقوقی که بر عهده شخص است (مانند دیه و کفاره و نذر) ، هدیه ، صدقات ، خیرات ، مخارج زندگی واجب النفقه از قبیل پدر مادر و فرزند نیازمند ، مهریه

توضیح : هزینه های زائد بر نیاز و شأن افراد ، جزء مؤونه محسوب نمیشود. بنابراین اگر بیشتر از این مقوله صرف کند؛ به گونه ای که عرفاً اسراف شمرده شود ، باید سر سال خمس آن را بپردازد.

نکته: طلای زیورآلات مؤونه بوده و خمس ندارد اما سکه بهار آزادی جزء موؤنه نبوده و سر سال خمس دارد.

3- دست گردان : دست گردان آن است که کسی به اموالش خمس تعلق گرفته و نمیتواند فوراً کل آن را پرداخت کند یا اینکه با پرداخت آن در عسر و حرج قرار میگیرد ، در این صورت خمس آن را به مجتهد جامع شرایط یا نماینده اش میدهد ، سپس همان را از او قرض می کند تا به تدریج در آینده بپردازد. (یعنی با این کار خمس تبدیل به بدهی میشود و فایده آن این است که مى‌ تواند در اموالى که خمس به آنها تعلّق گرفته تصرّف کند و اگر با آنها تجارت کند، سود حاصل، از آنِ او خواهد بود، در حالى که بدون دست گردان، تصرف در مالی که به آن خمس تعلق گرفته ، حرام و در صورت تجارت، تنها مالک بخشى از سود خواهد شد نه همه‌ی آن ، همچنین نماز خواندن در لباس و زمینی که خمس آن داده نشده اشکال دارد و طواف خانه خدا با لباس احرامی که خمس آن داده نشده باطل است ولی در صورت دست گردان این مشکلات وجود ندارد)

            بررسی خمس برخی اموال مکلف (بر اساس نظر مراجع تقلید زنده)

1- ارث : اگر از خویشان نزدیک به انسان ارث برسد به فتوای همۀ مراجع خمس ندارد ولی اگر میت خمس بدهکار است همه مراجع به جز آیت الله سیستانی میفرمایند: وارث باید خمس آن را پرداخت کند؛ و آیت الله سیستانی در این باره میفرمایند: اگر میتی که خمس بدهکار بوده التزام عملی یا اعتقادی به خمس نداشته پرداخت خمس بر ورّاث واجب نیست.

2- هدیه ، عیدی ، جایزه (مصادیق آن پاداش بازنشستگی ، سوغاتی ، انعام ، بن دانشجویی ، پول تو جیبی که فرزند از پدر میگیرد):

آیات عظام امام راحل ، خامنه ای و نوری همدانی: هدیه خمس ندارد

بقیه مراجع : چنانچه از مخارج سال زیاد بیاید باید خمس آن را بدهد

            3- سرمایه ، ابزار کار (مثل تاکسی) و محل کسب (مغازه یا مطب)

سرمایه اگر از اموالی که متعلق خمس نیست مثل ارث و مهریه تهیه شده باشد به فتوای همه مراجع خمس به آن تعلق نمی گیرد

سوال: کسی که با سختی سرمایه ای را (از راه کسب و کار) تهیه کرده است که اگر خمس آن را بدهد با بقیه اش نمی تواند کاری را شروع نماید که با آن میخواهد امرار معاش کند آیا باید خمس این سرمایه را بدهد؟

آیات عظام امام راحل ، سیستانی ، مکارم شیرازی : چنانچه با پرداخت خمس آن (هر چند بصورت اقساط) نمی تواند امرار معاش کند، خمس ندارد.

آیات عظام خامنه ای، صافی و وحید خراسانی: خمس دارد ، ولی میتواند با حاکم شرع دست گردان کند.

            4- درآمد پس انداز شده

سوال: آیا به پولی که برای خرید وسایل ضروری زندگی ذخیره می شود، خمس تعلق میگیرد؟

آیات عظام امام راحل ، سیستانی ، مکارم و وحید خراسانی : چنانچه سال خمسی از آن بگذرد خمس دارد.

آیت الله نوری همدانی: اگر بدون پس انداز کردن ، نمی توانند وسایل مورد نیاز خود را در آینده تهیه کنند ، خمس ندارد.

آیت الله خامنه ای: اگر برای تهیه وسایل مورد نیاز در آینده نزدیک (مثلاً تا سه ماه پس از سال خمسی) پس انداز شده باشد و با پرداخت خمس آن نتواند آنها را تهیه کند، خمس ندارد.

            5- حقوق بازنشستگی

آیات عظام امام راحل ، سیستانی و وحید خراسانی: چناچه طبق قرارداد، باید پس از بازنشستگی حقوق را دریافت دارد ، جزء درآمد سال محسوب می شود و اگر از مخارج سال زیاد آمد ، خمس دارد. اما اگر در دوران خدمت مقداری از حقوق شخص کسر شده و بعد از زمان خدمت به او می دهند ، فوراً خمس دارد.

بقیه مراجع: حقوق بازنشستگی جزء درآمد همان سال (بازنشستگی) محسوب میشود و اگر چیزی تا آخر سال از آن باقی بماند ، خمس دارد.

            6- پولی که شخص به دیگران قرض می دهد

اگر از درآمد بين سال قرض داده در اين صورت به فتواي همه مراجع عظام اگر دريافت قرض براي او در پايان سال خمسي ممکن باشد بايد خمس آن را در پايان سال بدهد و اگر دريافت آن ممکن نباشد تا آن را دريافت نکرده، پرداخت خمس آن واجب نيست.

ولي پس از دريافت، واجب است خمس آن را بپردازد.

            7- باقی مانده آذوقه در آخر سال

آذوقه چیزی است که با مصرف آن از آن کاسته شود مثل خوراک و وسایل بهداشتی آرایشی؛ بنابراین شامل چیزهایی مثل فرش و یخچال نمیشود. به فتوای همه مراجع آذوقۀ باقی مانده در آخر سال خمس دارد (به قیمت آخر سال).

برای مثال فرض کنید اول سال خمسی ما 21 اردیبهشت 93 بوده ، سالهای آینده در همین تاریخ یعنی 21 اردیبهشت هر چقدر خوراکی و آذوقه های دیگر در خانه داریم را به قیمت روز محاسبه میکنیم؛ مثلاً ماه پیش (21 فروردین) 20 کیلو برنج به قیمت هر کیلو 4500 تومان خریده ایم و الان (21 اردیبهشت) حدود 10 کیلو از آن باقی مانده و هر کیلو در سر سال خمسی (21 اردیبهشت) قیمتش 5000 تومان شده است بنابراین قیمت کل آن 50 هزار تومان میشود و به همین ترتیب قیمت بقیه آذوقه نذیر گوشت و میوه و روغن و شامپو و... را حساب کرده و با هم جمع میکنیم و یک پنجم آن را به عنوان خمس به دفتر مرجع تقلید خود یا به روحانیونی که این مبلغ را به دفاتر مراجع تقلید تحویل میدهند ، میدهیم.البته اگر در سایر موارد مانند سرمایه و پس انداز نیز خمس شامل حال ما می شود آنها را هم به مبلغ آذوقه باقی مانده اضافه کرده و سپس خمس آن را حساب میکنیم.

 

احکامی که در این مقاله ذکر شده بسیار مختصر است؛ برای آگاهی بیشتر به منابع معرفی شده مراجعه کرده یا با دفتر مرجع تقلید خود تماس بگیرید.

هرگونه انتشار این مطلب جایز بلکه مطلوب است

منابع اصلی این جزوه :
1- کتاب خمس و زکات حجت الاسلام قرائتی : لینک دانلود
2- کتاب احکام خمس سید مجتبی حسینی : لینک خرید

فایل pdf این مقاله را از لینک زیر دانلود کرده و در صورت امکان آن را منتشر کنید

فايل ها:
Name تاريخ اندازه فايل Hits    
خمس در قرآن و احادیث + مختصری از احکام خمس 1394-02-25 451.9 KB 676

منبع : گنجینه دانش

دیدگاه‌ها   

علی
0 #1 علی 1394-10-13 06:59
نویسنده محترم متن فوق با سلام
1 - اینکه فرموده اید در زمان حضرت علی ع هم مالیات بوده صحیح نمی باشد ان مالیات نبوده بلکه حق الاجاره زمین های دولتی بوده که اشخاص حقیقی در آن زراعت میکرده اند
2- اینکه مالیات را برای آبادانی محل زندگیتان میگرند خودتان هم بهتر میدانید که شهرداری از زمین مسکن خودرو به اندازه کافی مالیات دریافت میکند
3- وقتی 10 درصد از حقوق و 9 درصد در زمان خرج مالیات دریافت میشود به نظر شما باز هم جائی برای مالیات دیگر می ماند ؟
4- در حال حاضر حکومت اسلامی است و تحت امر فقیه جامع الشرائط و عادل می باشد پس مالیات ها هم تحت نظر ایشان باید باشد .
امیدوارم پاسخ منطقی برای چارادوکس مالیان و خمس پیدا کنید .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مدیر سایت گنجینه دانش

افشین اصغری

مهندس افشین اصغری هستم 33 ساله و دارای 9 سال سابقه تدریس فیزیک , ریاضی , عربی و انگلیسی و مشاوره تحصیلی

پذیرش دانش آموز در تهران و کرج برای تدریس

تلفن تماس : 09125637231

جستجو در سایت گنجینه دانش




در اين سایت

اپلیکیشن موبایل + کانال تلگرام